top of page

De Schijnheiligman

  • Foto van schrijver: Guido Rooks
    Guido Rooks
  • 30 nov 2023
  • 2 minuten om te lezen

Het bevreemdt me dat er nog steeds veel mensen zijn die niet geloven in samenzweringstheorieën. ‘Dat kan toch niet, dat bestaat niet.’ Of het misschien wel geloven, maar het zien als daadwerkelijk theorie. Toch is er één praktijkvoorbeeld waar we massaal een keer in ons leven aan onderworpen zijn en waar we, later in ons leven, keihard aan mee-samenzweren. ‘Hoor wie klopt daar kinderen?’ Nou, de buurman! 'Wie komt er alle jaren?' Nou, niemand! ‘O kom maar eens kijken, wat ik in m’n schoentje vind.’ Nou, een berg leugens!


De Schijnheiligman. Van medio november t/m 5 december zitten we en masse in hypnose. Glashard liegen tegen diegene die ons het meest dierbaar zijn. Op tv, op school, in de winkels, voor de kinderen is het levensecht. ‘Ja, maar dat is traditie,’ hoor ik je denken. Zeker waar en ik wil niet op alle slakken iets zoets leggen, want ik vind het zelf ook een leuk feestje! Een van de weinige Hollandse tradities die we nog hebben. Alleen de meeste tradities zijn verhalen die van generatie op generatie worden doorgegeven. Dus met de wetenschap dat het een verhaal is. Legendes en mythes. Misschien waar, misschien niet.


Wij Hollanders daarentegen spelen het hele verhaal na, maar doen alsof dat echt is. Echt echt. We maken flink gebruik van de goedgelovigheid van kinderen. We gebruiken het zelfs als staf om mee te slaan. ‘Sinterklaas hoort alles!’ ‘Als je stout bent, krijg je niks hoor!’ Ik heb nog steeds blauwe plekken van toen ik van m’n geloof viel. De mensen van wie je volledig afhankelijk bent en het meest op vertrouwt, hebben je al die tijd voor de gek gehouden. Aan de andere kant bedenk ik me, terwijl ik dit schrijf, dat het voor kinderen ook wel weer een soort klaarstomen op de ‘echte’ wereld is. Die hangt ook van de leugens aan elkaar…


Dan nog iets anders, ook een samenzwering vermoed ik. Valt het niet op dat het Sinterklaasfeest eerst van ons allemaal was en nu alleen nog van de Bol.com? Die laatste Sinterklaas bioscoopfilm is gewoon één groot reclamespotje. Zakkenvullen voor het grootste magazijn van Nederland. Pakjesavond wordt op hoog tempo gemonopoliseerd. Net zo snel als dat het Sinterklaasjournaal wordt gepolitiseerd. Dus even resumé. Liegen tegen kinderen; ze bang maken; lege zakken voor jou; grote bedrijven nog rijker… Maar goed, de pepernootjes zijn wel weer lekker!


 
 
 

Opmerkingen


bottom of page