top of page

Door de bril van Steve

  • Foto van schrijver: Guido Rooks
    Guido Rooks
  • 8 jun 2023
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 20 jul 2023

Apple, in mijn ogen was het een schoolvoorbeeld van een groot bedrijf waar de kernwaarden nog altijd leidend waren. Alles wat ze deden had iets eigens. Ze maakten keuzes; niet meer dan een paar producten. Wat ze verkochten was goed uitgedacht en uitgewerkt. Maar hoe ze het verkochten, daar lag hun echte kracht. Denk aan ‘The Crazy Ones’ of ‘Mac vs PC’ campagne. IJzersterk. Elke marketeer, copywriter of vormgever heeft zich wel ‘ns laten ‘inspireren’ door de minimalistische stijl van Apple destijds. Dat minimalisme is verruild voor winstmaximalisatie. De winkel van ‘Think Different’ is nu niet veel meer dan een Hans Anders. Zoveel mogelijk van alles. Voor ieder wat wils, mits je een dikke portemonnee hebt.


Anno 2023 is Apple om en nabij 2800 miljard waard. Voor het geld hoeven ze het dus niet te doen. Voor de aandeelhouders wel. Want sinds de piraten van Black Rock aan boord zijn gestapt is het merk nogal van koers gewisseld. Waarden overboord gegooid en gewoon op die rots afvaren. Dit gebeurde ook in 1984 (toeval bestaat niet), toen Steve Jobs van z’n eigen schip werd gezet. De zeevaart beeldspraak laat ik nu los. Toen heeft Steve in 1996 het tij nog kunnen keren (oeps, sorry). Maar toen hij het leven hier voor het eeuwige moest verruilen, is er nog een hap uit de appel genomen. Bleek toch gif, geen wijsheid. Steeds meer van iedereen willen aanspreken, steeds minder innovatief. Steeds minder authentiek, steeds meer Woke. En daar is dat regenboog appeltje nooit voor bedoelt.


Steve was charismatisch, welbespraakt en een rare snuiter. Hij maakte het iedereen en vooral zichzelf moeilijk. Hij kreeg het voor elkaar om mensen door zijn bril naar de wereld te laten kijken, een ‘reality distortion field’ werd dat genoemd. Wellicht blaast Apple Vision nieuw leven in Steve’s visie? Enfin, hij hield de graaiers zoveel mogelijk buiten de deur. Hij at alleen maar fruit. Als je van Apple hield, hield je eigenlijk van Steve. Waarom Steve zo ophemelen, waar wil je heen Guy? Als kleine ondernemer ben jij de grondlegger. Het is van onschatbare waarde om jouw eigenaardigheid te vinden, om jouw ‘raar’ te koesteren. Om te schrijven, spreken, leven vanuit die eigenheid. Dát is waar mensen zich verbonden mee weten. Dat is wat mensen onthouden, dat is wat de tand des tijds doorstaat. O ja, one more thing: het is makkelijker gezegd dan gedaan.



 
 
 

Opmerkingen


bottom of page