top of page

Een kern zit nog altijd vanbinnen

  • Foto van schrijver: Guido Rooks
    Guido Rooks
  • 1 mei 2023
  • 1 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 20 jul 2023

Toen ik, lang gelee, over kernwaarden begon waren ze nog niet zo cool. Nu wel. Dat is goed nieuws. Alleen alles wat in de mode raakt verliest vroeger of later z’n waarde. Dat doet de mode nou eenmaal met dingen. Wat ik hierdoor zie gebeuren is dat ze op het hoopje worden geveegd van de missie, het maatschappelijk-verantwoord-ondernemen tekstje en het duurzaamheidsbeleid. Zo van, dan hebben we die ook maar. In zekere zin zijn ze ook al geautomatiseerd.


Al eerder schreef ik over het Excel sheetje met woorden waaruit je mag kiezen. Tuurlijk zullen daar woorden tussen staan die wat met je doen. Alleen is iets eigen maken iets anders dan eigenheid. Past perfect binnen het consumptie denken dat ons door de strot wordt geduwd. Zo zijn ‘plezier’ en ‘service’ waarschijnlijk verworden tot kernwaarden. In mijn boekje zijn dit nog altijd vanzelfsprekendheden of zouden dat in ieder geval moeten zijn.


Zelf werk ik andersom. Zonder sheetje. Een kern zit nog altijd vanbinnen nietwaar?! Verdiepen in de persoon tegenover je; echt luisteren; verbanden leggen; ‘vervelende’ vragen stellen. En ja, dat kost tijd. Maar op deze manier worden woorden waardevol. En tussen die waardevolle woorden zitten de betekenisvolle waarden.



 
 
 

Opmerkingen


bottom of page