Kunstmatige echtheid
- Guido Rooks

- 25 sep 2023
- 1 minuten om te lezen
Het hebben van een smartphone maakt je vandaag de dag ondernemer. En het valt op dat veel ondernemende mensen online ‘helemaal zichzelf zijn.’ Maar daar zijn ze dan zo druk mee dat offline (het leven zeg maar) aan ze voorbijgaat. Geen tijd voor een bakkie met de buren, want ze zijn hun persoonlijke leven aan het etaleren aan hun volgers aan de andere kant van de wereld. Liever een verre vriend.
Waarom doen mensen dit? Het is goed voor hun merk. En dat is precies m’n punt vandaag. Ondernemers hebben merken van zichzelf gemaakt. Maar dan verlies je natuurlijk aan echtheid. Nou, dan moet er wat persoonlijkheid aan het merk worden toegevoegd. Anders ga je het merken. Een kunstmatige echtheid. Maar wij mensen zijn toch mensen, geen robots. Of gaat het baasje, net als bij het beestje, lijken op z’n apparaat?
Dit is de reden waarom ik pleit minder automatisch en meer authenticiteit. Maar zelfs authenticiteit is dus -online- alweer een gekaapte term. ‘Leven als je authentieke zelf’ hoor je alweer te veel en te vaak. En dan wordt het een foefje, iets automatisch en daarmee verre van authentiek. Automatisch authentiek, dat is misschien wel het ultieme (en een mooie slogan). Zoals kinderen dat zijn. Maar wat betekent authenticiteit nou écht? Daar wil ik graag verder induiken. Niet hier maar op papier. U hoort van mij. Offline.









Opmerkingen